Η θρησκεία όπως τη βλέπω καθημερινά

Χθες βράδυ έφαγα δύο σουβλάκια. Το ένα είχε γέμιση καλαμάκι κοτόπουλο, μαρούλι, σως, ντομάτα-πατάτα. Το άλλο, γύρο ντονέρ, τζατζίκι, ντομάτα, κρεμμύδι. Οι φήμες ότι η χοληστερίνη και τα τριγλυκερίδια έκαναν πάρτυ στον οργανισμό μου, ελέγχονται ως ανακριβείς. Όμως, είμαι αμαρτωλός, Θεέ μου; Αφού έχω εξασφαλισμένη θέση στην Κόλαση, δεν πειράζει. Ε; Ένα σουβλάκι πάνω, ένα κάτω, τα ‘χουμε βρει εμείς οι δύο, έτσι;

Πέρα από την πλάκα, ήρθε το Μεγαλοβδόμαδο, και η “κατάνυξη” πολλών αυξάνεται κατακόρυφα τις μέρες αυτές. Κάτι οι βιβλικές ερμηνείες του Γαϊτάνου (το τι κάνει τις επόμενες 358 ημέρες του χρόνου είναι αντικείμενο έρευνας), κάτι η 123.456.789ή επανάληψη του “Ιησού απ’ τη Ναζαρέτ, κάτι οι προτροπές γιαγιάδων, παππούδων, θρησκόληπτων γονέων, Άνθιμων, αλλά και η δύναμη της συνήθειας, αυξάνουν το θρησκευτικό μας αίσθημα κατά πολύ.. Και βλέπεις, λοιπόν, τους ίδιους εκείνους ανθρώπους που όλο το χρόνο ρίχνουν γαμοσταυρίδια, να σταυροκοπιούνται  να ζητούν το έλεός Του. Παρατηρώ τους ίδιους εκείνους που όλο το χρόνο βρίζουν Αλβανούς, Πακιστανούς, εν γένει “άλλους” και “ξένους”, να κλίνουν την κεφαλή στο “Χριστός Ανέστη”. Η κατηγορία των ψευτοχριστιανών, όμως, σαν αυτούς (ή, των μισούντων χριστιανών) δεν είναι η μόνη.

Υπάρχει και η κατηγορία των εγωιστοχριστιανών, αυτές τις μέρες. Οι γιαγιάδες που σκύβουν και γονατίζουν ως τα πατώματα, ζητώντας το έλεός Του και τη συγχώρεσή Του, τι είναι; Σώσε εμένα, και για τους άλλους βλέπουμε, σαν να λένε. Δώσε σε μένα προτεραιότητα, κοίτα τι κάνω για σένα, κοίτα πόσα κεριά άναψα, πόσες φορές φίλησα το χέρι του παπά, πόσα λεφτά άφησα στο παγκάρι (Πάσχα είναι, ας αφήσουμε κάτι παραπάνω), πόσες φορές γονάτισα στο πάτωμα. “Κι όσο μακριά και να κοιτάξω/βλέπω γονατιστούς ανθρώπους/λες κάνουνε, την προσευχή τους”, έγραψε ο Σεφέρης χρόνια πριν. Αυτό βλέπει κανείς αυτές τις μέρες: εκατοντάδες αρχιεγωίσταρους να ζητάνε προσωπική ακρόαση απ’ το Θεό, αιτώντας τη σωτηρία τους, με αυξημένο το θρησκευτικό αίσθημα, βέβαια, λόγω των ημερών.

Μια άλλη κατηγορία είναι οι φαγοχριστιανοί. Αυτοί που τοποθετούν νηστεία και θρησκευτική πίστη στο ίδιο ζύγι: το ένα, σημαίνει το άλλο. Τρώω καλαμαράκια και ντομάτες; Ξεσκίζω ντολμαδάκια και μακαρόνια; Καταβροχθίζω ρύζια και σουπιές; Τι χριστιανάρας που είμαι! Ουάου! Η θέση μου στην επουράνια νέα ζωή είναι εξασφαλισμένη – και την Κυριακή του Πάσχα, θα ψήσω μια αρνάρα, όλα τα λεφτά.

Ακολουθούν οι μπαρουτοχριστιανοί. Σ’ αυτούς, ανήκουν κυρίως άτομα ηλικίας 17 και κάτω. Είναι αυτοί που πετάνε τα βαρελότα και τα λοιπά πυρομαχικά μετά το Χριστός Ανέστη. Επικίνδυνη, όσο και αφελής, κατηγορία. Εκφράζουν με το δικό τους τρόπο το θρησκευτικό τους συναίσθημα, ίσως ξεσπώντας για το γεγονός ότι όλη τη βδομάδα η μαμά και η γιαγιά τους τούς ανάγκαζαν να τρώνε καλαμαράκια και μύδια και στρείδια.

Αυτές είναι μερικές απ’ τις κατηγορίες των χριστιανών των ημερών μας. Αν θέλετε, κάντε σχόλια, συμπληρώνοντας με τη δική σας κατηγορία!!! Τι πιστοί είναι αυτοί που έχουμε, ρε φίλε;…

2 comments on “Η θρησκεία όπως τη βλέπω καθημερινά

  1. κι εσυ; που θα εβαζες τον εαυτο σου; σε ποια κατηγορια χριστιανου.
    Ρωτω γιατι οπως λες τα εχεις βρει με Εκεινον :[

  2. Χμμμ… Μάλλον σ’ εκείνη του “απελευθερωμένου χριστιανού”.
    Δηλαδή, κάνω νηστεία επειδή το θέλω εγώ, μπολιάζοντας το (όποιο) θρησκευτικό μου αίσθημα με την προσπάθεια για δική μου εγκράτεια και δοκιμασία. Βλέπω και επιδοκιμάζω ή αποδοκιμάζω συμπεριφορές των εν Χριστώ αδελφών μου (εξ ου και το παραπάνω post).
    Τέλος, ξέρω πολύ καλά ότι η πραγματική νηστεία και το νόημά της δε βρίσκονται στα καλαμαράκια, αλλά σε κάτι βαθύτερο και ουσιαστικότερο, που κανένας παπάς και καμιά γιαγιά δε μου τα ‘χουν πει τόσα χρόνια, γι’ αυτό και αναγκάστηκα να ψάξω να τα βρω μόνος μου. Όλοι μόνο για κρέατα, σουπιές, γάλατα και ντολμαδάκια μου μιλάνε, όλο αυτό τον καιρό…

Leave a Reply

