Παλιοί ήρωες…

Τα μικρά παιδιά δεν καταλαβαίνουν τι γίνεται γύρω τους – ακούν, βλέπουν, αλλά δεν μπορούν να επεξεργαστούν. Μπορούν να αξιοποιήσουν με τη φαντασία τους, όσα βλέπουν και ακούν, αλλά όχι και να καταλάβουν, τι πραγματικά σημαίνουν…

Προχθές, ανακοινώθηκε η σύλληψη του ηγέτη των Σερβο-βόσνιων (κατά τη διάρκεια του πολέμου στη Γιουγκοσλαβία, στις αρχές της δεκαετίας του 1990), Ράντοβαν Κάρατζιτς. Ο Ράντοβαν Κάρατζιτς, πέραν του ότι μακέλεψε χιλιάδες κόσμου, σε σημείο γενοκτονίας, και ήταν ένας από εκείνους τους ηγέτες που έμαθε το λαό του πώς να μισεί, να βιάζει και να σκοτώνει δίχως τύψεις, ήταν και ένας από τους παιδικούς μου ήρωες. Μη βιάζεστε να βγάλετε συμπεράσματα… Ήταν, πιο σωστά, ένας από εκείνους τους ανθρώπους, για τους οποίους, όταν ήμουν μικρό παιδάκι, άκουγα ένα σωρό πράγματα, χωρίς να καταλαβαίνω τίποτα! Άκουγα, ο Κάρατζιτς το ένα, ο Κάρατζιτς το άλλο, το παράλλο, κλπ – χωρίς να κατανοώ κάτι… Και, προχθές, έμαθα ότι τον έπιασαν.

Ένα άλλο τέτοιο παράδειγμα, είναι αυτό που είχα ζήσει ακόμα πιο μικρός. Όταν άκουγα, την ταραχώδη εκείνη περίοδο, για έναν τύπο ονόματι… “Κοσκωτά”! Ο Κοσκωτάς το ένα, το άλλο, το παράλλο… Ίδια διαδικασία. Δεν καταλάβαινα τίποτα. Γι΄ αυτό κι εγώ, μια και δυό, τι πήγα κι έκανα; Μια από τις κούκλες που είχα, την ονόμασα “Κοσκωτά”!!!🙂 Και την είχα, λοιπόν, όλη μέρα, και έπαιζα μαζί της: “πάω να παίξω με τον Κοσκωτά, μαμά“, έλεγα.. Τουλάχιστον, δεν έκανα και κούκλα Κάρατζιτς. Πάλι καλά!!!

Αργότερα, μεγάλωσα, σπούδασα, έμαθα. Και κατάλαβα ότι και ο Κοσκωτάς, και ο Κάρατζιτς, και άλλοι διάφοροι “ήρωες” των παιδικών μου χρόνων, δεν ήταν, βέβαια, κάτι το αδιόρατο και το καταπληκτικό, όπως μου φαινόταν τότε… Και μου φαίνονταν ως κάτι το “καταπληκτικό”, διότι όλοι μα όλοι ασχολούνταν μαζί τους! Όλοι για εκείνους έλεγαν. Και έλεγα κι εγώ μέσα μου, “μα πρέπει να ΄ναι κάτι το πολύ σημαντικό αυτοί οι άνθρωποι“… Τώρα, βέβαια, πια, ξέρω ότι ο Κάρατζιτς φόνευσε ένα σωρό κόσμο, ότι ήταν φυγόδικος για εγκλήματα πολέμου, και ότι, με αλλαγμένη εμφάνιση και ταυτότητα, επαγγελλόταν τον (τι ειρωνεία!) γιατρό, καλά κρυμμένος. Ή, έμαθα επίσης ότι ο Κοσκωτάς, που ονομάτισε κάποτε μια από τις κούκλες μου, ήταν ένας κοινός κλέφτης, που προσπαθούσε να βγάλει λεφτά με όλους τους τρόπους (ακουμπώντας κάποτε και την αγαπημένη μου ομάδα, το Θρύλο – να ΄χε κάνει μόνο αυτό, βέβαια, καλά θα ΄ταν…).

Συμπερασματικά, αυτοί οι παλιοί “ήρωές” μου είναι σαν τα τραγούδια που επίσης άκουγα μικρός.

Τότε, τα άκουγα, και δε μπορούσα να τα καταλάβω.

Τώρα, τα ξανακούω, αλλά δε θέλω πια να τα καταλάβω…

2 comments on “Παλιοί ήρωες…

  1. Πάλι καλά που δεν της έβγαλα κανένα ποδοσφαιρικό όνομα, σαν αυτά που συνηθίζω τώρα να δημιουργώ!!!😀

Leave a Reply

