Δημήτρης Δανίκα(ρο)ς

Πολλές φορές μου ΄χει τύχει να συγκρουστώ με άτομα, πάντα σε πολιτισμένα πλαίσια, βέβαια. Και, όταν λέω να συγκρουστώ, εννοώ σε επίπεδο απόψεων, φυσικά – δεν προκρίνω τη βία. Ένα από τα θέματα για τα οποία είχα διαφωνία αναφέρεται στον Δημήτρη Δανίκα, το γνωστό κριτικό ταινιών σινεμά, και τις (αυστηρές, ως επί το πλείστον) κριτικές του για διάφορες ταινίες. Ο “αντίπαλός” μου στη συζήτηση περί Δανίκα δεν ήταν άλλος απ΄ τον γνωστό Stranger – για το ίδιο όμως θέμα, έχω συζητήσει πολλές φορές και μ΄ άλλους φίλους μου. Το κοινό όλων των φίλων μου, είναι ότι κατακεραύνωναν φανατικά τον Δανίκα. Σε μερικά θέματα συμφώνησα μαζί τους, σε μερικά άλλα όχι. Όντας, όμως, αναγνώστης του Δανίκα εδώ και πολλά χρόνια, οφείλω να ομολογήσω ότι, όσο κι αν διαφωνώ με μερικά απ΄ όσα λέει, εντούτοις δεν θεωρώ ότι υπάρχει καλύτερος κριτικός ταινιών αυτή τη στιγμή.

Σ΄ αυτό μου το σύντομο κείμενο, λοιπόν, θα υπερασπιστώ τον Δημήτρη Δανίκα, παίζοντας το δικηγόρο του διαβόλου του.

Ο Δανίκας, απ΄ όσο εγώ καταλαβαίνω, απ΄ όσα αναδύονται μέσα απ΄ τα γραπτά του, έχει κλασική κινηματογραφική παιδεία. Έχει μελετήσει πολύ καλά δημιουργούς, σεναριογράφους, τεχνική ηθοποιίας, όρους και γλώσσα του μέσου αυτού, κλπ. Είμαι σίγουρος ότι μεγάλωσε βλέποντας τους κορυφαίους δημιουργούς των προηγούμενων χρόνων. Όλη αυτή του την εμπειρία και γνώση την αξιοποιεί όταν κριτικάρει ταινίες – και μακάρι όλοι οι κριτικοί ταινιών στη χώρα μας να ΄χαν την γνώση που έχει ο Δανίκας.

Το πρόβλημα των διαφωνούντων με το Δανίκα είναι ότι ο τρόπος του δεν τους αρέσει. Αφ΄ ενός, λένε, κατακεραυνώνει τις αμερικάνικες ταινίες τύπου block-buster, ενώ, αντιθέτως, εξυψώνει και υμνεί ταινίες που προέρχονται από άλλες χώρες, και δη τον ευρωπαϊκό χώρο. Το μεγαλύτερο μένος εναντίον του Δανίκα το είδα όταν άκουσα τις απόψεις των φίλων μου για την κριτική του για την ταινία 300, όταν, ούτε λίγο ούτε πολύ, παρουσίασε την ταινία αυτή σαν αμερικανική προπαγάνδα εναντίον του Ιράν – κάτι που και οι ίδιοι οι Ιρανοί εξέλαβαν ως ορθό. Γενικότερα, λένε, ο Δανίκας προμοτάρει και αναδεικνύει ταινίες οι οποίες έχουν ένα συγκεκριμένο περιεχόμενο, ενώ, αντιθέτως, σφάζει στις κριτικές του τις υπόλοιπες, εκείνες που “φέρνουν τον κόσμο στο σινεμά“, όπως μου είπαν οι φίλοι μου.

Εγώ θα πω το εξής: ο κινηματογράφος είναι τέχνη. Σκοπός του κινηματογράφου είναι, πρωτίστως, να μας ψυχαγωγεί. Ψυχαγωγώ (ψυχή + άγω=οδηγώ) σημαίνει να οδηγείται η ψυχή μας, μέσω της θέασης, σε ένα υψηλότερο επίπεδο, ώστε να βγαίνουμε προβληματισμένοι και πλουσιότεροι απ΄ την αίθουσα μετά την προβολή – τόσο απλά! Βεβαίως, τα είδη του κινηματογράφου είναι πολλά: είναι ο κριτικός, είναι ο ψυχαγωγικός, είναι ο κωμωδιακός, είναι ο περιπετειώδης, κλπ. Κάθε παρακλάδι έχει τους δικούς του κανόνες και ρυθμούς και γλώσσα. Οπωσδήποτε, λοιπόν, ένας κριτικός σαν το Δανίκα, που ΄χει σπουδάσει τον κινηματογράφο (και το πιστεύω αυτό) περιμένει από τις ταινίες να εκπληρώσουν τούτο τους τον ψυχαγωγικό ρόλο. Γι΄ αυτό και προκρίνει τις ταινίες που προκρίνει, ενώ αντιθέτως σφάζει τις άλλες.. Ο Δανίκας δεν είναι κακός, απλώς πιστεύει ότι ο κινηματογράφος μπορεί να αποτελέσει μέσο μεταφοράς: ιδεών, εικόνων, αντιλήψεων, απόψεων, κλπ. Κι όταν αυτά που μεταφέρονται προσβάλλουν την αισθητική ή τη λογική του, τα κατακεραυνώνει! Πιστεύει ότι το σινεμά έχει (ακόμα) δύναμη. Έχει δυναμική. Έχει σκοπό και προορισμό. Και γι΄ αυτό οι ταινίες που δεν το εκπληρώνουν αυτό πρέπει να κατακεραυνώνονται..

Πολλοί λένε ότι δεν πρέπει να εμπιστεύεσαι τις κριτικές ταινιών, αλλά το ένστικτό σου, πριν πας να δεις μια ταινία. Διαφωνώ. Προσωπικά, πάντα διαβάζω τις κριτικές, πριν πάω να δω μια ταινία. Και προκρίνω τις κριτικές που προέρχονται από ανθρώπους μορφωμένους και σπουδαγμένους πάνω στο αντικείμενό τους, όπως ο Δανίκας. Το ότι κατακεραύνωσε τους 300 ή όποια άλλη ταινία, δε μ΄ αφορά. Άλλωστε, εδώ που τα λέμε, ναι, κι εγώ το πιστεύω ότι οι 300 ήταν προπαγάνδα. Κι εγώ πιστεύω ότι πρέπει να “θάβονται” οι ηλίθιες, δίχως νόημα και σκοπό ταινίες, που απλώς στοχεύουν στο θυμικό μας (και το πορτοφόλι μας), που απλώς πουλάνε αίμα, σπέρμα, ακριβά σακάκια και εκρήξεις. Και ο Δανίκας πολύ καλά κάνει και τις θάβει, αυτές τις ταινίες. Τι πάει να πει “πουλάνε”; Τι πάει να πει “θάβει τις αμερικάνικες και εξυψώνει τις ευρωπαϊκο-αφρικανο-ασιατικές”; Δεν ισχύει αυτό. Δεκάρα δε δίνω, πρωτίστως, για το αν πουλάει μια ταινία ή όχι. Και, δευτερευόντως, μπορώ να αποδείξω με απτά παραδείγματα ότι ο Δανίκας έχει εξυψώσει και εξυμνήσει σπουδαίες αμερικάνικες ταινίες, με κορυφαίο παράδειγμα τις Σημαίες των προγόνων μας και τα Γράμματα απ΄ το Ίβο Τζίμα. Αυτό που δεν καταλαβαίνουν οι επικριτές του Δανίκα(ρου) είναι ότι ο κριτικός “θάβει” ταινίες όχι επειδή είναι κακός ή μίρλας ή ότι άλλο: τις “θάβει” με επιχειρήματα κινηματογραφικά, μιλώντας με γλώσσα κινηματογραφική. Κανείς άλλος δεν το κάνει αυτό τόσο καλά.

Γι΄ αυτό και υποστηρίζω Δημήτρη Δανίκα(ρο)!!!

Υ.Γ.: Κι ένιωσα άσχημα, όταν μίλησε για την Έλενα Παπαρίζου προσβλητικά, το 2005, όταν πήραμε τη Eurovision. Τέτοια σχόλια δε χρειάζονταν, όσο και αν χρειαζόμαστε, είν΄ η αλήθεια, τολμηρές πολιτικές τοποθετήσεις στους καιρούς μας.

5 comments on “Δημήτρης Δανίκα(ρο)ς

  1. Pingback: Χριστουγεννιάτικη διαφωνία Νο2: Δημήτρης Δανίκας « Ο άνθρωπος του μετρό

  2. Επειδή τυγχάνει να διαβάζω κριτικές του κυρίου Δανίκα από το έτος 1999, πιστεύω ότι έχω δικαίωμα να πω και εγώ μια (από τις τόσες που δημοσιεύονται στο internet) παπαριά στο συγκεκριμένο blog. Ο εν λόγω κριτικός είτε έχει σπουδάσει είτε όχι κινηματογράφο έχει καταφέρει να μπει διεισδυτικά στον ψυχισμό του νεοΈλληνα. Ναι κατηγορούμε τους Αμερικάνους κι ας υπάρχει σήμερα διεθνή κίνηση ταινιών χάρις των Αμερικάνων και της τάσης τους να χρηματοδοτούν κάθε είδους ταινία. Ναι είμαστε υπερ της αριστεράς και των προοδευτικών ιδεών αλλά στα αρχίδια μας αν ο εργοδότης μας ή εμείς οι ίδιοι εκμεταλευόμαστε τον κάθε ανυπεράσπιτο πολίτη για να την βολέψουμε. Για σκεφτείτε κύριε Δανίκα για ποιον εργοδότη σας μιλάω. Ο κύριος Δανίκας έχει την τάση να βλέπει όλα τα στραβά της Αμερικής αλλά για την δική μας χώρα (το Μπουρδελιστάν ή Κοκκαλιστάν ή Ηνωμένες Πολιτείες των μεγαλοεκδοτών) ούτε λόγος δεν γίνεται. Έχει θάψει ο κύριος Δανίκας κινηματογραφικά πρόσωπα που αν μη τι άλλο έχουν προσφέρει τα μέγιστα στο παγκόσμιο σινεμά. ΝτεΝίρο, Κιούμπρικ κ.ο.κ. Για τον ΝτεΝίρο είχε πει πως ότι έκανε σε όλη την καριέρα του αν το ξεζουμίσεις δεν μένουν παρά μόνο δυο τρεις σταγόνες πραγματικής τέχνης και για τον Κιούμπρικ ότι η τελευταία του ταινία ήταν απλά ένα γεροντικό καλοστημένο μπανιστήρι. Απ’την άλλη μας επιβάλλει κινηματογραφιστές που το έργο τους έχει ξεφτιλιστεί με την παροδο του χρόνου. Προσωπικά μου είχε σπάσει τα νεύρα με τον Γκοντάρ. Ποιος κάθεται ρε παιδιά να δεί σήμερα Γκοντάρ. Τέλος πάντων συγχύστηκα και πολύ ώρα σπατάλησα για αυτόν τον ανίδεο, ψευτοαριστεριστή, βολεμένο του συστήματος, που τον πληρώνουν για να βρίζει και να έχει γνώμη για κάθε απίθανο θέμα. Μέχρι και για την Ολυμπιακή είχε άποψη. Είπε ότι την πληρώνουμε όλοι. Ενώ τον εκδότη σου δεν τον πληρώνει κανείς ε; Που έχει ρουφήξει αυτός κι η συμμορία του ότι χρήματα έχουν έρθει στην Ελλάδα από την Ευρωπαϊκή Ένωση τα τελευταία 15 χρόνια. Άντε ρε ουστ!

  3. Διαβάζοντας τις απόψεις όσων έγραψαν στο blog του Stranger (αφού εδώ δε σχολίασε κανείς), έχω να πω ότι η πλειοψηφία ήταν εναντίον του Δανίκα(ρου). Δεν το περίμενα – περίμενα ίση κατανομή όσων εναντιώνονται και όσων συμφωνούν.. Ίσως το ότι υπάρχουν τόσο πολλοί που τον αντιπαθούν (και μάλιστα με επιχειρήματα, όπως εδώ ο Ανώνυμος, ή και μερικοί άλλοι..), να μη κάνει να μη θέλω ούτε καν να τον… υπερασπιστώ ξανά τον Δανίκα(ρο)!!!🙂

  4. Pingback: M’ αρέσει – Δε μ’ αρέσει (6/3/2011) « To blog ενος Γιωργου…

  5. Pingback: Τι ταινία να δει κανείς, και τι να μη δει; « To blog ενος Γιωργου…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s